www.aquaaerobik.pl

Strona główna

Witamy na stronie www.aquaaerobik.pl.
Jesteśmy firmą rodzinną a Aqua Aerobik jest naszą pasją. Zajęcia z Aqua Aerobiku prowadzimy w Warszawie od 1999 roku.
Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty.

Jak dobrać sprzęt do aqua aerobiku?

Aqua Fitness to forma zajęć, która obecnie na dobre znalazła swoje miejsce w sercach wielu pań, a nawet panów.
Wraz z rozwojem tej dziedziny fitness rozwijają się różne jej formy oraz style prowadzenia. Pojawiają się zajęcia dostosowane do poszczególnych grup wiekowych ( aqua mama, aqua senior, aqua kid). Pojawiająca się coraz większa ilość przyborów do wykorzystywanych podczas ćwiczeń w wodzie znacznie uatrakcyjnia zajęcia oraz sprawia, że stają się one coraz bardziej efektywne. Sprzęt do aqua aerobiku można podzielić na trzy główne grupy:

     1. Sprzęt oporowy: aqua paddle, rękawiczki, wiosełka.
     2. Sprzęt wypornościowo–oporowy: aqua dyski, aqua sandały (aqua twin), aqua kicki.
     3. Sprzęt wypornościowy: pasy wypornościowe, makarony, power sticki, piłki, ciężarki, mankiety na łydki.

Każdy rodzaj sprzętu ma swoje przeznaczenie, jeśli uczęszczają Państwo na aqua aerobik warto wiedzieć więcej, co kryje się pod postacią kolorowych, różnokształtnych „zabawek”, z których korzystacie. Jeśli natomiast planujecie prowadzić takie zajęcia lub jesteście na etapie kupowania takiego sprzętu poniżej przedstawiamy krótką charakterystykę najczęściej spotykanych przyrządów do aqua aerobiku.

1. Sprzęt oporowy.

Przyrządy oporowe wykorzystują głownei opór wody, dzięki zwiększaniu płaszczyzny oporu. Ze względu na stosunkowo małą wyporność pozwalają skupić się ćwiczącym na pokonaniu oporu wody bez angażowania się w przeciwdziałanie sile wyporu. Z tego też powodu mają zastosowanie głównie do ćwiczeń zwiększających siłę mięśni.
Rękawiczki – sprzęt pomagający uczestnikom przemieszczać się w wodzie, pozwala na zachowanie równowagi oraz zmianę oporu wody w zależności od ustawienia dłoni. Rękawiczki pozwalają nie tylko na ćwiczenia przedramion i klatki piersiowej, ale tekże przy odpowiednich ćwiczeniach na wzmacnianie mięśni brzucha oraz nóg.
Rękawiczki pozwalają wykorzystać siłę oporu do przenieszczania się w różnych kierunkach, co sprzyja wzmacnianiu koordynacji oraz równowagi. Rękawiczki oferowane są w różnych rozmiarach oraz z różnymi długościami palców. Istnieją na rynku rekawiczki z otworami na palce oraz bez takich otworów (rękawiczki pełne). Warto pamiętać o tym, że część Pań przychodzi ćwiczyć mając na paznokciach tipsach, w takim wypadku niezbędne są rekawice z otworami na palce.
Aqua paddle - nowość sprzętowa w Polsce, przypominają płaskie hantle z możliwością zmiany płaszczyzny oporującej. Umożliwiają pracę jedną i dwiema rękami. Pozwalają na wzmocnienie mięśni rąk, klatki piersiowej i grzbietu. Można je zastosować również do ćwiczeń mięśni brzucha. Ich zaletą jest szybka zmiana powierzchni oporującej, którą ustawiają samodzielnie ćwiczący. Brak większego wyporu ułatwia skupienie się nad zwiąkszaniem siły mięśni. Dzięki regulowanym otworom w płaszczyźnie oporującej podczas pracy w wodzie wytwarzają się dodatkowe wiry, które zwiąkszają opór oraz powodują mniej stabilne zachowanie się przyboru.

2. Sprzęt wypornościowo – oporowy.

Sprzęt tego typu łączy w sobie możliwości wykorzystania siły wyporu oraz siły oporu w wodzie jednocześnie. Taka kombinacja pozwala na pracę nie tylko nad wzmacnianiem poszczgólnyh grup mięśniowych, ale także na pracę nad równowagą ciała. Wiele osób boryka się z zaburzeniami rówowagi, m.in. osóby z nadwagą, ludzie starsi oraz kobiety w ciąży. Wszystkie te osoby poszukują możliwości panowania nad swoim ciałem. Równowaga stanowi istotny element prawidłowego funkcjonowania w życiu codziennym, więc umiejętność panowania nad balansem ciała pozwala ćwiczacym w wodzie znacznie wzmocić poczucie własnego bezpieczeństwa.

Aqua Disc – sprzęt pozwalający na wzmocnienie górnych partii ciała oraz mięśni brzucha. Można ćwiczyć z jednym lub dwoma dyskami. Świetnie sprawdza się w ćwiczeniach równowagi zarówno na płytkiej jak i głębokiej wodzie. Umiejętne ustawienie w wodzie pozwala na wykorzystanie zarówno wyporności sprzętu jak i oporu dysków. Używając aqua dysków angażujemy mięśnie dłoni, palców, przedramienia i ramienia, a także doskonalimy koordynację. Aqua dyski znakomicie sprawdzają sie w ćwiczeniach w parach i grupach.

Aqua Sandały (Aqua Twin) – „oporniki” na stopy - sprzęt przeznaczony głównie na głęboką wodę, Używając sandałów AQUA TWIN nie obciążamy kręgosłupa. Służą one do wzmacniania nóg, pośladków oraz dolnej części mięśni brzucha. Bardzo dobry sprzęt do treningu równowagi. Ma różnorodne zastosowanie, gdyż wkładając kciuki i palce w specjalne otwory w podeszwie sandałów AQUA TWIN, można używać ich jak specjalnych oporników na ręce - AQUA DISC i ćwiczyć mięśnie rąk i górnych partii ciała. Bardzo efektywny sprzęt, który pozwala na „chodzenie po w wodzie” czyli aqua jogging. W takim wypadku aqua sandały stosowane są alterantywnie do pasów wypornościowych. W Niemczech oraganizowane są latem zawody w jeziorach, w których uczestnicy mają pokonać określony dystans właśnie w aqua sandałach.
Aqua Kick - piankowe rękawice zwiększajace zarówno siłę wyporu jak i siłę oporu rąk. Tego typu sprzęt pozwala na wzmacnianie górnych partii mięśniowych, szczęgólnie podczas ćwiczeń aqua kick boxingu. Sprzęt tego typu pozwala na intensywną pracę rąk bez konieczności trzymania w dłoniach przyborów. Taka właściwość jest ważna dla osób, które oczuwają dyskomfort podaczas trzymania przyrządów wypornościowych, chodzi głównie o zmęczenie mięśni dłaoni. Aqua Kicki pozwalają na intensywną pracę brzucha podczas ćwiczeń w zawieszeniu oraz przy ruchach rąk w płaszczyźnie poziomej.

3. Sprzęt wypornościowy.
Przyrządy wypornościowe w wodzie swoje działanie zawdzięczają niejakiemu Archimedesowi, odkrył on bowiem zależność pomiędzy objętością ciała zanużonego w wodzie, a siłą wyporu wody, która na nie działa. Korzystając z tej zależności uczestnicy zajęć aqua aerobiku/aqua fitnessu wciskają przyrządy w wodę. Bardzo często korzystają z siły ich wyporu, aby utrzymać się na powierzchni wody.

Główne przyrządy wypornościowe:

Pas wypornościowy – najważniejszy sprzęt na zajęciach Aqua Fitness. Zwiększa on wyporność ćwiczących pozwalając na nieskrępowane ruchy zarówno na płytkiej jak i na głąbokiej wodzie. Zajęcia w pasach wypornościowych są bardzo wskazane ze względów bezpieczeństwa. Korzystanie z pasów ułatwia uczestnikom skupienie się na wykonywaniu ćwiczeń bez potrzeby martwienia się o swoje bezpieczeństwo w wodzie, gdyż gwarantuje to, że bez trudu możemy utrzymać się na wodzie. Dzięki tego typu pasom w zajęciach mogą uczestniczyć osoby nie umiejące pływać. Praca na średniej i głębokiej wodzie z użyciem pasa daje możliwość wykonania najbardziej różnorodnych ćwiczeń przy optymalnych warunkach odciążenia (tzn. przy całkowitym braku kontaktu z podłożem lub tylko przy minimalnym kontakcie). Utrzymanie pozycji pionowej w pasie wymaga napięcia mięśni brzucha, grzbietu i pośladków oraz utrzymania tego napięcia prawie przez cały czas zajęć. Ruchy rąk i nóg powodują zachwianie równowagi ciała, w celu jej odzyskania uruchomiona jest maksymalna liczba mięśni. Pasy wypornościowe pozwalają też na zwiększanie zakresu ruchu kończyn. Warto również wspomnieć, że używając pasa, pozostajemy w pozycji pionowej i głowa cały czas jest ponad taflą wody. Pasy można wykorzystać także jako przyrządy oporowe. Pasy wypornościowe posiadają najczęsciej rozmiary S, M, XL w zależności od wagi ćwiczących. Na ryku istnieją pasy zbudowane z miękkiej pianki, łatwo wtedy przylegają do ciała są wtedy jednak dość czułe na wgniecenia oraz mechaniczne odkształcenia. Część producentów sprzedaje pasy z pianki twardszej lub pianki sklejanej z kilku warstw, pasy takie są nieco sztywniejsze, pozwalają na usztywnienie części lędźwiowej kręgosłupa. Dla ćwiczących są jednak mniej komfortowe. Warto pamiętać o tym, że przy nakłądaniu pasa niezbędne jest jego prawidłowe zapięcie, a w szczególności trzeba zadbać o jego ścisłe przyleganie do ciała. W przeciwnym razie podczas ćwiczeń pas poluzuje się i przemieści się pod ramiona skutecznie przeszkadzając w ćwiczeniach.

Makarony – najbardziej popularny sprzet do ćwiczeń w wodzie zarówno płytkiej jak i głębokiej. Najczęściej ćwiczenia z makaronem wzmacniają górne partie mięśniowe. W przypadku braku pasów wypornościowych makarony pozwalają na pracę na głębokiej wodzie. Świetnie sprawdzają się podczas ćwiczeń w parach lub grupach oraz w ćwiczeniach relaksacyjnych. To prosty sprzęt o szerokim zastosowaniu również w nauce pływania i zabawach w wodzie.

Power Sticki – makarony z zamontowanymi na końcach rączkami. Ten rodzia sprzętu świetnie sprawdza się przy ćwiczenaich zarówno górnych partii mięśniowych jak i donych. W pozycjach zawieszonych pozwala na wzmacnianie mięśni brzucha. Odpowiednio założony aqua stick zastępuje pasy wypornościowe. Rączki pozwalają na pracę w parach oraz wykonywanie ćwiczeń grupowych.

Aqua Piłki – wykonane ze specjalnego tworzywa ułatwiającego chwytanie w wodzie. Aqua piłki pozwalają na wzmacnianie kończyn górnych oraz brzucha i nóg, znakomite do treningu równowagi i koordynacji. Dzięki optymalnej wielkości oraz dostosowanej wyporności można je chwytać oburącz lub tylko jedną ręką. Piłki pozwalają na pracę niesymetryczną co znakomicie uatrakcyjnia zajęcia oraz podnosi ich efektywność.

Aqua Ciężarki (Aqua Hantle) – sprzęt wypornościowy, wykorzystywany zarówno na płytkiej jak i głębokiej wodzie. Służy do wzmacniania głównie górnych partii mięśniowych. Odpowiednie jednak ćwiczenia przy użyciu hantli wzmacniają nogi i brzuch. Producenci oferują hantle o różnych wymiarach zdarza się, że wyporność ciężarków można regulować co znacznie poszerza zakres ich wykorzystania.

Informacje zebrał i opracował:
mgr Janusz Facon

 

Czy po wodzie można chodzić?

Czy po wodzie można chodzić? Zdziwicie się ale można, chodzimy po wodzie podczas zajęć z aqua aerobiku, mówimy wtedy że uprawiamy Aqua Jogging. Możemy chodzić w pasach wypornościowych ale można też używać Aqua Twinów (Aqua Sandałów), wzmacniamy wtedy nogi, pośladki oraz dolną część mięśni brzucha. Urzywająć Aqua Twinów możemy znakomicie ćwiczyć równowagę i koordynację. Jeśli zależy nam na wzmocnieniu mięśni rąk, nie ma problemu wystarczy odpowiednio ułożyć dłonie aby zmienić opór wody i dołączyć do ćwiczeń ręce i górne partie ciała. Jak zobaczycie na filmach praca w sandałach nie wymaga używania pasów wypornościowych, warto jednak pamiętać aby zanim rozpoczniemy ćwiczenia z Aqua Twinami wzmocnić nogi i brzuch. Początkujący powinni pamiętać, że ćwiczenia z Aqua Twinami wymagają włożenia dużej ilości energii więc nie powinny trwać dłużej niż 10 – 15 minut. W Niemczech oraganizowane są latem zawody w jeziorach, w których uczestnicy mają pokonać określony dystans właśnie w aqua sandałach. Zachęcamy do podobnych inicjatyw.

Film 1 przedstawia wciskanie nogi piętą do dołu, następnie nogi pracują na zmianę i na koniec obie nogi jednocześnie. Bardzo mocna praca nóg oraz dolnej partii mięśni brzucha.
Film 2 przedstawia wciskanie nogi w bok, następnie obie nogi wciskane jednocześnie w bok i w dół. Mocna praca nóg z aktywacją mięśni skośnych brzucha.
Film 3 przedstawia popularne norzyce. Praca mięśni nóg, rąk, koordynacja całego ciała.
Film 4 przedstawia ściskanie nóg w pozycji siedzącej. Pracują nogi oraz ramiona. Ćwiczenie utrudnia pozycja siedząca co dodatkow wymusza pracę mięśni brzucha.
Filma 5 przedstawia aqua jogging do przodu i do tyłu. Pracują mięśnie nóg i rąk.
Filma 6 przedtawia wciskanie w dół obu nóg połączonych stopami oraz prznoszenie tak ułożonych nóg na boki. Mocna praca mięśni brzucha zaróno mięśni prostyj jak i skośnych. Bardzo dobre ćwiczenie do pracy nad równowagą i koordynacją.

 

Odpowiedzi na pytania dotyczące aqua fitness.

1. Jakie właściwości lecznicze ma woda?

Środowisko wodne zapewnia odciążenie kręgosłupa, sprzyja rozluźnieniu mięśni i elongacji kręgosłupa, przez co ułatwia kształtowanie prawidłowej postawy. Zmniejsza wzmożone napięcie mięśniowe, pozwala na wykonanie ruchów w pełnym zakresie. Umożliwia wzmocnienie gorsetu mięśniowego dzięki ćwiczeniom wzmacniającym, wykonywanym z wykorzystaniem oporu wody oraz jej siły wyporu. Woda stawia opór 12 -krotnie większy niż powietrze i podczas każdego ruchu w wodzie trzeba pokonać ten opór, a jednocześnie woda unosi ciało. Siła wyporu wpływa na odciążenie, co ułatwia również wykonywanie ćwiczeń.
Nieustanny wodny masaż ćwiczącego w wodzie ciała przyspiesza proces pozbycia się tkanki tłuszczowej oraz pomaga zlikwidować cellulitis. Ćwiczenia w wodzie pozwalają na spalenie 400 – 500 kcal/h. Ruch w wodzie hartuje i przywraca witalność.
Praca na średniej i głębokiej wodzie z użyciem pasa daje największe możliwości ćwiczeń, przy optymalnych warunkach odciążenia. Utrzymanie pozycji pionowej wymaga napięcia mięśni brzucha, grzbietu i pośladków oraz utrzymania tego napięcia prawie przez cały czas trwania zajęć. Ruchy rąk i nóg powodują zachwianie równowagi, więc w celu jej odzyskania uruchamiana jest maksymalna liczba mięśni.

2. Coraz bardziej popularna staje się gimnastyka w basenie. Komu polecane są tego typu ćwiczenia?

Gimnastyka w wodzie nie wymaga od uczestników umiejętności pływania i dużej sprawności fizycznej. Popularne obecnie ćwiczenia grupowe w wodzie, czyli aqua aerobik to forma zajęć fitness, która przez wprowadzenie odmiennego środowiska, jakim jest woda daje niesamowite wrażenia ruchowe dla jej uczestników.
Zajęcia aqua aerobiku mają szereg zalet, gdyż ćwiczenia tu wykonywane nie obciążając kręgosłupa i stawów modelują sylwetkę, ujędrniają ciało oraz wspaniale relaksują.
Ćwiczenia w wodzie mają zastosowanie w rehabilitacji osób niepełnosprawnych, w leczeniu wielu schorzeń (w tym nie tylko aparatu ruchu), w profilaktyce zdrowotnej oraz w sporcie wyczynowym. Tego typu zajęcia szczególnie polecam kobietom (w każdym wieku), gdyż są to zajęcia bardzo zdrowe, a przy tym umożliwiają kontakty towarzyskie, zapewniają relaks i pozwalają na przyjemne spędzenie czasu. Również polecam zajęcia w wodzie kobietom w ciąży (między 3 a 8 miesiącem ciąży) oraz kobietom „amazonkom”.

3. Jakie schorzenia i dolegliwości łagodzi woda?

Dzięki odciążeniu trening w wodzie jest wskazany dla osób po przebytych urazach np.: złamaniach, skręceniach, zwichnięciach (wzmacnianie mięśni, zwiększanie zakresu ruchu unieruchomionych wcześniej stawów) oraz osób dotkniętych bólami kręgosłupa i stawów, gdyż w wodzie możliwy jest bezpieczny i bezbolesny trening w odciążeniu z obciążeniem. Dzięki poprawie wydolności ogólnej wskazany jest on dla osób dotkniętych niedomaganiami ze strony układu krążenia oraz układu oddechowego np. astmą. Dzięki zaś korzystnemu wpływowi na psychikę trening w wodzie doskonały jest dla osób przemęczonych i zestresowanych. Bardzo korzystny jest dla osób starszych oraz z osteoporozą, jak również jako jej profilaktyka. Dla sportowców trening w wodzie polecany jest jako relaks, odprężenie, odmiana i szybsza odnowa biologiczna.

4. Dlaczego warto uprawiać aqua fitness?

Do największych korzyści płynących z treningu w wodzie zaliczamy:
     - odciążenie stawów i kręgosłupa
     - obniżenie tonusu mięśniowego, dzięki czemu możliwa jest autokorekcja postawy
     - uzyskanie dodatkowego wymuszonego ruchu mięśni oddechowych
     - zwiększenie ruchomości i zakresu ruchu w stawach
     - zwiększenie elastyczności mięśni, ścięgien, więzadeł
     - zwiększenie wytrzymałości organizmu
     - poprawa koordynacji ruchowej i równowagi
     - zmniejszenie wrażliwości zakończeń nerwowych (działanie przeciwbólowe)
     - wysmuklenie sylwetki
     - korzystny wpływ na samopoczucie (likwidowanie napięcia i stresu)

Niezwykłe korzyści wynikające z treningu w wodzie przekonają każdego, że z pewnością warto uprawiać aqua fitness.

mgr Krystyna Facon

Aqua Aerobik

Terminy zajęć

Dojazd

Nasi instruktorzy

Nasz sprzęt

Galeria

Cennik

Linki

Kontakt

Forum

Strona główna

www.aquaaerobik.pl

Ta strona do wyświetlenia pełnej zawartości potrzebuje
zainstalowanego dodatku Adobe Flash Player
i włączonej w przeglądarce obsługi Javascript.

Pobierz Adobe Flash Player

Jeśli twoja przeglądarka ma wyłączoną obsługę skryptów,
ale obsługuje zmianę stylów, możesz przełączyć się do wersji tekstowej.